Magic Bike

9 oktober 2022 - Dahab, Egypte

De afgelopen dagen ben ik al behoorlijk actief geweest. Dingen gaan niet vanzelf zoals je in Nederland gewend bent. Wel heel Nederlands is dat ik nu een fiets heb en daar ben ik toch een potje blij mee! Al met al heeft dat 2 dagen gekost. Met thee drinken en wachten, Turkse koffie drinken en wachten, eerst deze fiets proberen, dan die fiets, de volgende dag toch een andere fiets omdat de andere niet helemaal lekker ging qua versnellingen en het stuur toch te laag was, op die manier. Of we er gewoon even naartoe zullen gaan te voet. Ja hoor is prima! Niet wetende dat het verhuurbedrijf helemaal in Mashraba zit...Blij met het resultaat uiteindelijk! Een fiets die zo goed als goed kan zijn hier en ik die niet met mijn tong op knieën steeds zover hoef te lopen, klinkt gek maar 10 min is hier soms ver. Iets andere weersomstandigheden, veel indrukken en nog moeten acclimatiseren...Al zal 10min lopen heen en terug hier soms als een enorme opgave blijven voelen. My magic Bianchi bike heeft sterretjes handvatten en blauwe trappers. Ja daar wordt ik helemaal blij van! Vanaf het moment dat ik hem had en elke moment als ik erop stap voel ik me helemaal een "blij ei". Ook omdat deze bike me zeker weten ook naar magische plekken brengt✨

Tja en dan gaan de normale dingen ook door zoals boodschappen doen, dus uitvinden wie heeft wat en ergens inspiratie vandaan halen. Net al thuis, wat zullen we eten vandaag maar het is toch niet helemaal de Jumbo of de Lidl waar je naartoe gaat. Eerst maar wat basisdingen aanschaffen. Tja, kon de voorraadkast van thuis nou eenmaal niet kwijt in mijn backpack. Uiteindelijk wel redelijk gelukt. In ieder geval bananenpannekoeken met fruit als ontbijt.

Geld is wel handig als je boodschappen gaat doen. Normaal was ik gewend -tijdens mijn reizen waar dan ook- om op de luchthaven te pinnen maar de laatste keer in Sharm el Sheikh was ik inclusief de wisselkoers € 40 lichter. Gewoon om even te pinnen, niet grappig. Dus deze keer besloten om euro's om te wisselen in het bankautomaat. Helaas... van Assalah square tot Mashraba geen machine die dat ging doen. Gelukkig was ik zo slim geweest om de taxichauffeur meer te betalen in euro's zodat hij me in Egyptische ponden kon terugbetalen, dus ik kon in ieder geval heel even vooruit. Had de wisselkoers op mijn telefoon staan dus kon hem zo laten zien wat hij me terug moest geven. Het is niet dat ik na een reis waarbij ik om 07:30u in de ochtend van huis vertrek die nacht na 02:00u even de boel uit mijn hoofd omreken.

De huur voor de fiets kon ik later wel betalen. Dino, de huiseigenaar was met me mee gegaan en dat maakt het allemaal net even makkelijker, de mensen hier kennen elkaar en zijn nooit zo moeilijk met direct betalen of later. Had het waarschijnlijk zelf ook wel gered op mijn vertrouwde groen/blauwe ogen maar met een local gaan dingen soms net even wat praktischer en heb ik nu toch één van de betere fietsen. Anders had ik alsnog de tong op mijn knieën liggen om even naar de supermarkt te fietsen. Wanneer je hier geen geld op zak hebt hoef je je daar helemaal geen zorgen over te maken en kan je nog steeds een heleboel geregeld krijgen. De vraag is alleen of je dat wilt. Andere cultuur, andere manieren... Aanpassen of onafhankelijk zijn, man/vrouw, nu, over een uur of de volgende dag, geen vaste afspraken, simpel of juist nog ingewikkelder? Zo doe je veel indrukken op, leer je met vallen en opstaan. Wat beter niet en wat kan wel? Ik kan in ieder geval heerlijk fietsen en sjezen door het verkeer en de mensen heen. I am loving it!

De wandelroute van huis naar het fietsverhuurbedrijfDiner met uitzichtVolle maan en mijn voorlopige waslijnMagic Bianchi bike

1. Henriette:
    9 oktober 2022
    Awsome and so you hahaha
  2. Marijke:
    15 oktober 2022