Zandbaden in Siwa

22 augustus 2023 - Siwa, Egypte

De reis van Alexandrië ging door naar Siwa, een prachtige groene oase in de woestijn. In de maanden juli, augustus en september worden er in de woestijn op diverse plekken in Egypte zandbaden aangeboden. Tijdens de heetste maanden van het jaar en op de heetste uren van de dag wordt je uitgenodigd om in een reeds opgewarmde kuil in je blootje in het zand te gaan liggen. Vervolgens wordt je ingegraven tot alleen je hoofd nog vrij is, waar een schaduwdoekje boven gezet wordt. Zo'n 10-15min blijf je in het zand liggen en vervolgens kom je bij in je eigen tentje. Je krijgt Helba thee te drinken, een van de hoofd ingrediënten hiervan is fenegriek. Een lauwwarme drank vol vitaminen en mineralen. Nadat je ongeveer een half uur in je tentje hebt gelegen waarbij ze steeds komen checken of alles goed gaat, kom je eruit en krijg je een soort "slaapzak" jas aan. Het zand plakt aan alle kanten aan je lijf, nat van het zweet trek je je kleren weer aan en daarover aan heb je de jas. Op naar de tuk tuk om vervolgens naar een plek te worden gebracht waar je eerst een vleesbouillon drinkt en vervolgens een glas citroenwater. Jullie begrijpen vast waar ik het meest van genoot.

Drie dagen hebben we dit ritueel gedaan. De jas gaat pas uit zodra je naar bed gaat. Geen ventilator aan, geen airco, niet douchen en dus zweten, zweten, zweten. De vierde dag bestaat uit een massage, nouja...er wordt even puur ongefilterde olijfolie in je poriën gewreven met in mijn optiek de harde hand. En ik ben al zo gevoelig. Op de vraag hoe de massage was heb ik maar "functioneel" geantwoord. Op dag 5 mag je eindelijk douchen en na 10 dagen mag je weer voor langere tijd in het water. Je poriën staan nog een tijd zo open en vandaar dat je even niet mag douchen en baden.

Waarom? Het is een eeuwenoude therapie, de familie waar wij waren doet dit sinds 300 jaar. Mensen met reuma klachten en artritis zouden er vooral baat bij hebben. Het heeft een positief effect op spieren en gewrichten. Voor mij was het vooral een manier om volledig in de overgave te gaan. Dieper in mijn eigen helingsproces, om nu eindelijk is van die intense hoofdpijn en migraines af te komen. Ik heb prachtig inzichten gekregen. Diepe emoties hadden een duidelijke connectie met deze hoofdpijnen, ik heb gezien wat mijn overtuigingen zijn die tezamen een sterk beschermingsmechanisme hebben gevormd en die ik heb mogen loslaten. Voor mij was het overgave tot op het diepste niveau en afscheid van dat wat zo lang mijn veiligheid was en diep verborgen lag. I trust!

IMG_20230810_154601

IMG_20230808_171720

IMG_20230810_155048

*Meer info over zandbaden is online te vinden en mocht je ergens meer info over willen, let me know!