Dahab een dorp aan zee

15 oktober 2022 - Dahab, Egypte

De tijd vliegt! Alweer ruim een week in Dahab. De afgelopen week stond vooral in het teken van praktische dingetjes regelen, mijn gezicht laten zien bij tentjes waar ik graag kom en afspreken met eerder gemaakte vrienden. Praktisch gezien heb ik nog steeds geen waslijn die mij elke dag wordt beloofd maar oké, Inshallah zeggen ze hier. Met een instelling waarbij je alles meteen georganiseerd en geregeld wilt hebben kom je er niet hier. Ik ben ook nog steeds aan het leren ;) De meeste mensen wisten me nog wel te herkennen ook in een klein lokaal supermarktje, ik houd ervan. Dahab is eigenlijk gewoon een klein dorp. Van oudsher een plek waar hippies kwamen, waar nog erg weinig faciliteiten bestonden en het bedoeïenen volk neerstreek. Inmiddels is het uitgegroeid tot een toeristische badplaats, de bedoeïnen zijn hier al dan niet legaal huizen gaan bouwen, gaan wonen en woonruimte wordt omgetoverd voor de toerist om te verhuren. Egyptenaren die het drukke Caïro wilden ontvluchten houden van deze plek, toeristen die komen om te duiken, te snorkelen, kitesurfen, yoga te doen, hiken, spiritualiteitstoerisme en feesttoerisme. Voor het laatste geldt niet dat hier enorme uitgaansgelegenheden zijn maar meer overdag of in de avond wat muziek bij een horecatentje aan de zee met trapjes naar beneden om een frisse duik te nemen of spontane jamsessies die gehouden worden op het strand of een dakterras. In het weekend zijn er standaard feestjes in de bergen. Tot nu toe ben ik daar nog niet geweest. We zouden het de laidback vibe kunnen noemen die hier heerst en wat mensen aantrekt. Dit is blijkbaar zo aantrekkelijk dat het ook mij hier terug heeft gebracht, haha.

Een aantal Nederlanders die ik hier toevallig heb gesproken de afgelopen keer dat ik hier was gaven aan dat ze hier eens kwamen en steeds bleven terug komen. Uiteindelijk zijn gebleven, twee dames die hier al 30 jaar wonen en zij kennen dus het charmante Dahab van toen er nog vrijwel niets was. Er waren totaal geen horecagelegenheden langs het strand maar de mensen die van alles verkochten en te voet voorbij kwamen. Dit gebeurt nog steeds, heel charmant vind ik dat. Mensen die langs het strand fietsen met koelboxje achterop en dan roepen wat ze verkopen, icecold riiiiicepoeding bijvoorbeeld. Heerlijk! Er zijn hier tevens nog steeds plekken waar je gewoon het water in kan zonder een strandbedje of parasol te huren (die zijn hier helemaal niet in grote getalen). Nadeel is wel als je het allemaal luxe en comfortabel wilt met een mooi zandstrand ga je het hier niet vinden.

Je kunt hier allerlei nationaliteiten vinden. Europeanen al dan niet samen met een Egyptenaar en inmiddels kinderen hebben hier een fijne plek gevonden om te wonen. Zwitsers, Spaans, Italiaans, Russisch, Oekraïeners, iedereen wil hier graag een fijn leven leiden. Het is hier veilig op straat, ook in de avond en voor mij alleen. Uiteraard is het af en toe je verstand even gebruiken zoals overal maar er wordt ook veel gedaan om hier veilig over straat te kunnen en te wonen. De mensen zelf willen het zo houden, de online communities melden onmiddellijk incidenten, op veel plekken hangen camera's en ook de politie treedt snel op. Vreet je hier iets uit wat niet oké is dan ben je in Dahab niet meer welkom.

Hieronder nog wat foto's:

Mijn stekkie met tuin waar mint, watermeloen, salie en een heerlijk geurende citroen/lavendel boom in staat. Lounge met zitjes op de vloer, keuken en slaapkamer met voldoende kastruimte, douche met fatsoenlijk douchekop wasbak en toilet en een wasmachine voor eigen gebruik. En ik heb gezellige lampen binnen, dat is ook heel wat voor hier.

Het pinautomaat waar je euros in doet om ponden terug te ontvangen (jeetje wat is de euro laag brrr)

Electriciteitsmeter, daar steek je een pasje in om er "tegoed" op te zetten. Bij elk winkeltje kun je vragen of ze er een bedrag op zetten. Ik heb er nu € 5 op staan en doe daar denk ik een week of 2 mee. Misschien langer...

Hoop dat dit verhaaltje even leuk was om te lezen. Ik moet er ook even aan wennen om een blog te schrijven ;)

Munt, watermeloen en ander groenEven het tegoed voor electriciteit opladen

1. Ina:
    21 oktober 2022
    Leuk om je zo te volgen.
    Ik heb mijn e-mailadres al toegevoegd.
    Liefs en eenvhele fijne tijd
    Ina
  2. Marijke:
    28 oktober 2022
    Hi Ina, wat leuk en dankjewel voor je lieve wensen 😘