Sauna time!

21 februari 2023 - Dahab, Egypte

Eindelijk begint hier de temperatuur weer op te krabbelen. Echt ik snap het, elke dag zon en een graad of 20C overdag klinkt voor de zonaanbidders onder ons in deze tijd van het jaar in Nederland als een lachertje. Echter sliep ik de afgelopen weken wel onder 3 dekens en een laken om vervolgens in de ochtend of nacht wakker te worden van de koude. Rond een uurtje of 17u verdween de zon en dan is de wind koud. Met een graad of 10C is het dan binnen en buiten niet erg behaaglijk. Inmiddels is de temperatuur overdag en 's nachts ongeveer 5C warmer, daar word ik heul blij van!

Gelukkig hebben wij een klein sauna clubje opgericht ook voor mensen met een mooi gezicht. Naar de sauna gaan is echt een feestje. We spreken af op een pick-up plek en rijden dan een stukje het centrum van Dahab uit om vervolgens tussen de bergen door de vallei (wadi) in te rijden. We gaan naar Wadi Gnai, dat laatste betekent tuin als ik het goed heb en wat zo bijzonder is, hier zie je groen en straks ook weer mooie bloemen in de bloei.

De dome wordt met hout opgestookt en zodra wij aankomend is deze prachtige koepel al heerlijk opgewarmd. We brengen onze eigen etherische oliën mee en doen zo met wapperende veren de bekende "aufgus" rondjes. Soms zingen we of er wordt gedrumd, we kletsen of we zijn stil. Daarna buiten afkoelen, er is een koude douche en een dompelbad. Rond het vuur bespreken drinken we kruidenthee of de lokale Bedoeïenen thee. Na afloop eten we broodjes en pasteitjes met de lekkerste hummus van Dahab, allemaal vers en huisgemaakt. Een van de dames is zo lief om onze bestelling door te geven aan haar vriend die alles vers maakt en neemt dit dan mee op de trip.

Een grote inspiratie is ook Niketa. Zij heeft in 5 jaar tijd dezeqqq plek omgetoverd van kale woestijn tot een prachtige groene vallei. Met inspiratie vanuit haar Zuid-Amerikaanse roots heeft ze al haar ziel en zaligheid in Malakot Mountain Oasis gestopt. Ze werd raar aangekeken toen ze in de woestijn een sauna wilde creëren maar inmiddels loopt het als een trein! Er worden tevens allerlei evenementen en workshops georganiseerd. Sweat nights, yoga, cacao ceremonie, sound healing, maan rituelen, echt vanalles en je kan er overnachten in één van de domes of in een grote tent.

Wanneer je hier tussen de bergen bent valt de stilte over je heen. Het is een ongelooflijk mooi gevoel en wanneer het donker wordt is het ontelbaar veel sterren kijken bij het knisperende vuur.

IMG-20230213-WA0003IMG-20221205-WA0024IMG_20221204_151044

IMG-20221205-WA0012IMG-20221214-WA0017